Industri och transport

Antivirus - Datasupport i Stockholm


skrivet den 21 jul av Admin, klockan:13:54

Ett problem har uppstått med min dator så den är knappt användbar längre. Allt började redan förra veckan när den startade om sig titt som tätt och det var en massa okända program installerade på burken. Bland annat en massa tillägg på min webbläsare som saktade ner den och tog nästan upp hälften av skärmen. Jättejobbigt verkligen!

Har inte haft något antivirus installerat på datorn de senaste året och det har säkert varit en av anledningarna varför den nu är obrukbar. Alltid varit noga att skydda mig emot virus tidigare men efter att min förra licens period tog slut uppdaterade jag det aldrig. Något man får ångra nu när jag istället har fått lämna in den till en butik som arbetar med datorsupport i centrala Stockholm.

Blir självklart billigare än att köpa en helt ny dator men tråkigt att behöva lägga pengar och tid på en sån struntsak när man kunde skyddat sig. Har lärt mig en läxa den här gången och kommer att bli det första som jag gör när jag får tillbaka datorn, att installera ett antivirus!

 

Det jag saknar mest med att vara utan sin dator är bekvämligheten att kunna använda ett tangentbord och stor bildskärm – Just nu skriver jag det här inlägget genom min mobiltelefon och det går galant men tar betydligt längre tid. Samma sak när jag ska läsa mina e-post vilket blir stressigt i längden. Mycket simplare att använda sin e-postklient genom datorn för att kunna uträtta sina ärenden.


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Lastbil vid transport!


skrivet den 26 sep av Anna, klockan:14:07
Som alla vet är det jobbigt att flytta många saker (och stora saker) vid samma tillfälle, som när man t.ex. flyttar ut från sin gamla lägenhet och in till sin nya. Det kan också vara ett problem vid slängning av skräp eller större möbler/elektronikprylar. Särskilt för dem som bara har en "vanlig" bil som varken har släp eller kombi, då uppstår snabbt problemet med hur man ska hantera alla dessa saker. Som tur är finns det företag som hyr ut både lastbilar, skåpbilar och släpvagnar för just dessa ändamål (eller andra). Det finns många lokala stationer runt om i landet där man kan hyra olika typer av fordon som passar de behov man behöver dom för. Behöver du hyra ett fordon för eventuella flyttar eller liknande är det bara att slå ett Googlesök så lovar jag att du kommer hitta det du söker efter.

Just nu värderat 2.6 av 29 människor

  • Currently 2,586208/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Olika typer av engångspallar


skrivet den 19 nov av Anna, klockan:02:15
Det finns ett gäng olika typer av engångspallar som används vid transporter världen över. I detta blogginlägg tänkte jag åg igenom de vanligaste man stöter på och vad deras användningsområden är.

Plywood

Plywood har faktiskt ett svenskt namn: kryssfaner. Plywood består av faner av furu eller gran som lagts korsvis och sedan limmas och utsätts för ett högt tryck och värme. Resultatet blir en stabil träprodukt. Engångspallar av plywood är lätta och tål därför lätt till medeltungt gods. Pallen har ett helt och slätt däck i plywood.

Trä

Träpallen är den mest vanliga engångspallen och finns i olika utföranden. Träpall används ofta för tungt gods och är hållbar och stark. Träpallen är av standardstorlekar och uppfyller internationella bestämmelser för godshantering. När någon tänker på pallar är det oftast en bild av en gammal hederlig träpall som dyker upp i huvudet.

Wellpapp

Engångspallar av wellpapp är väldigt lätta och är också miljövänliga då de är 100% återvinningsbara och enbart är producerade av förnyelsebara råvaror. De är lätta att hantera och är trots sin låga vikt väldigt hållbara. Wellpapp är ett pappersmaterial där tre eller fler skikt av papper limmas ihop. Det mellersta skiktet är vågformat, medan de på ovan- och undersidan är plana. Beroende på antal vågiga skikt har wellpappen olika namn som enwell, tvåwell och trewell. Wellpapp har förutom sin styrka också fördelen att vara stötdämpande.

Vilken typ av pall man väljer beror oftast på tyngden på det som ska skickas. I vissa fall finns även bestämmelser för vilka typer av engångspallar som måste användas vid olika tillfällen.

Just nu värderat 1.5 av 102 människor

  • Currently 1,480392/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Utbildning för truck


skrivet den 17 nov av Anna, klockan:14:00
Jag har planer på att gå en truckförarutbildning. Skulle kunna ge mig lite mer roliga arbetsuppgifter på jobbet om jag kunde köra truck. Blir i sådana fall en B-utbildning för truckar som kan lyfta upp till tio ton. Mer behövs inte för närvarande inom företaget. Har läst på lite i kursplanen och det är en hel del man ska kunna efter genomgången utbildning. Kursen innefattar, förutom då att kunna köra trucken rent praktiskt, säkerhetstänk, trafikbestämmelser, teori om truckens konstruktion och arbetssättet, hantering av olika typer av gods, underhåll, logistik och ekonomi.

Tydligen sker en del av den teoretiska grundutbildningen online, för att sedan bli några gruppträffar. Likt när man tog vanligt körkort blir det både ett teoriprov och ett körprov. Undrar om man kommer att bli lika nervös som när man skulle köra upp med personbil? ;)

B-utbildningen omfattar låglyftande plocktruck, ledstaplare, låglyftande åktruck, låglyftare, drag- och flaktruck, motviktstruck, åkstaplare, skjutstativtruck, höglyftande plocktruck, smalgångstruck och fyrvägstruck. Jag kommer bli precis hur allround som helst, helt enkelt!

Det jag då inte kommer att få köra, som ingår i C-utbildningen, är större motviktstruck, hjullastare, timmertruck, sidlastare, grensletruck och terminaldragtruck. Men nu är ju detta ingenting vi för närvarande har på företaget. Vi kommer så vitt jag vet inte ha behov av det i den närmsta framtiden heller. Skulle så vara fallet finns ju alltid påbyggnadskurser.

Utbildningsplatser finns på en hel del olika ställen i Sverige, och det närmsta för mig blir Örebro. En tripp till gnällbältet är ju alltid roligt, på sitt egna sätt.

Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Bullerdämpning i industrin


skrivet den 17 nov av Anna, klockan:12:41

Inom industrin är buller ofta ett stort problem. Förutom att ge hörselproblem kan långvarig utsättning för buller också ge mer stress och förhöjt blodtryck. Arbetsmiljöverket har satt upp ett gränsvärde på 80 decibel för maximal bullerexponering under en åttatimmars arbetsdag. Detta gäller dock inte på arbetsplatser där en normal samtalsnivå ska kunna hållas, då får bara hälften så mycket bullerdecibel finnas.

Om arbetsgivaren inte bryr sig så mycket om sina arbetare finns ett annan morot än empati för att minska exponeringen av buller; reducering av buller är lönsamt! Studier har visat att bättre arbetsmiljö direkt ger resultat för minskad arbetsfrånvaro och relaterade kostnader. Personalens hälsa ska givetvis alltid finnas i fokus och där är arbetsmiljön en viktigt grundpelare.

Ett sätt att dämpa buller inom industrin är att ställa bullerkrav vid inköp av ny utrustning till maskinparken. I vissa fall, som till exempel vid användandet av kompressorer, kan den bullrande delen av utrustningen placeras i ett separat rum. En av de enklaste åtgärderna är att försöka skilja den bullriga delen av verksamheten från den tysta.

Man brukar prata om två olika sorters buller; luftburet och strukturburet. Det luftburna bullret kan avgränsas med isolerande eller absorberande material. Med ljudisolerande skärmar runt högljudd utrustning och ljudabsorberande material på golv och tak kan ljudbullret reduceras markat. Strukturbullret däremot kräver ofta någon form av isolering för vibrationer på maskinerna. Det är också viktigt att se till att maskinerna är nyservade då förslitning på maskindelar lätt kan skapa extra strukturbuller. 

Anna


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Skyddskläder som inte alls var så...skyddande.


skrivet den 16 jun av Anna, klockan:22:59

Flera företag inom både bygg, industri och metallbranschen använder skyddskläder i samband med sitt vardagliga jobb för värn mot b.la. deras verktyg. Hos försvarsmakten i Boden däremot fick skyddskläderna en lite annan betydelse i samband med att de drygt 130 anställda i markverkstaden kom tillbaka efter julledigheten, i lagom tid för att få nya flammskyddsplagg för sitt svetsarbete. De anställda, således nöjda med de nya skyddplaggen, var dock helt ovetande om att de kom att ge dem allergiska reaktioner som klåda, hudutslag, rinnande ögon, rinnande näsa samt nästäppa. Leverantören Berendsen uppger att dessa plagg dock var testade innan leverans, frågan är bara vem som beprövade dessa skyddsplagg. Försvaret har tillsammans med leverantören nu inlett en undersökning för att gå till botten med problemet. Tills dess, på återseende.

Anna

 


Bli den första att värdera denna post

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5